İş

HERKES ONLARI KONUŞUYOR: COPERNI

Coperni’nin serüveni bizde bir aşk hikayesi olarak başlar… Fransız modası etraflarındaki heybetli moda evlerinden biri değil ama gölgeleri altında da kaybolmuyorlar. Jacquemus gibi son 10 yılda radarımıza giren bir marka da son yıllarda roket gibi yükseldi.

Şimdi hepsi için biraz geriye gidelim! Hayır, düşündüğünden daha da gerilerde. Her şey 1473’e geri dönüyor! şaşırmadın mı Koperni’nin babası sayılabilecek Polonyalı astronom Nicolaus Copernicus doğmamış olsaydı bugünkü konumuz başka bir moda evi olabilirdi. Bu isim Sébastien Meyer ve Copernicus’un tutkusundan geliyor. Marka ilk olarak Coperni Femme adıyla yola çıkıyor. Sonra Femme düşüyor!

Zamanda 2009’a sıçrayalım. Sébastien Meyer ve Arnaud Vaillant ilk olarak 2009’da Mod’Art’ta eğitim alırken tanıştılar. Aralarında parıldayan kıvılcım, sözde bir tarot kartı gibi birlikte çalışmalarını fısıldamaktadır. (Bu arada ikisi geçen yaz bir Yunan adasında evlendi!) Kelimenin tam anlamıyla bir yapboz gibi birbirlerini tamamlıyorlar. Sébastien’in etki alanı tasarımken, Arnaud daha çok işin yönetim ve finans kısmında. Arnaud Vaillant, 2010’ların başında Balenciaga’da çalışırken Coperni’nin kuruluşuna öncülük etti. 2013 yılında ilk koleksiyonlarıyla prestijli ANDAM ödülünü kucaklıyorlar. Koleksiyon, Paris’ten Los Angeles’a, Colette’ten Opening Ceremony’ye kadar her yerde satılıyor. 6 Mayıs 2015’te reddedemeyecekleri bir teklif alırlar ve Courreges’in sanat yönetmeni olarak çalışmaya başlarlar.

Macera uzun sürmez ama onlar için iyi bir okul görevi görür. 2017 yılında ortak bir kararla Courreges’teki görevlerinden ayrıldıklarında, Fransız kızlarının stil sahibi, minimal, cool ve oldukça gözdesi Coperni için var gücüyle çalışmaya başlarlar.

COPERNI OLUN!

Markanın tüm koleksiyonları giyilebilir bir kesim yaratma ve sıradan bir kıyafeti arzu edilir kılma fikrinden doğuyor. Coperni’nin yarısı olan Arnaud Vaillant, “Amacımız, giysileri giymeyi kolaylaştırmak” diyor. Kolaylıktan kastedilen, abartıdan uzak, sıradan modüller olmalarıdır.

Geri dönüş koleksiyonlarıyla Sonbahar/Kış 2019 hayal satmıyor. Ancak kıyafetleri görenler sahip olmak ve hemen giymek istiyor. Başta Corbusier olmak üzere ilham aldıkları mimarların etkileri eteklerin kesitlerinde, metalik bluzların ve üstlerin silüetlerinde kendini hissettirdi.

Birçok yaratıcı yönetmen, özellikle son iki yılda sahne kostümleri veya tiyatro kurguları tasarlamaya çalışıyor. Ancak Coperni hiçbir zaman giyilebilir olma önceliğini ele almamıştır. Önümüzdeki yaz için tasarladıkları modüllerin ortasında, kargo pantolonlarla giyilen küçük siyah elbise, beyaz üstlerin yeni yorumları yer alıyor. Sonbahar/Kış koleksiyonunda suni kürk mantolar ve düzgün kesimli küçük etekler yer aldı.

İkili geçen yıl İngiliz ELLE ile yaptığı bir röportajda şunları söyledi: “Esprili yönümüzü kaybetmek istemiyoruz. Ne de olsa hayat kurtarmıyoruz, değil mi? Bu yüzden eğlenmeye devam edin.” Bu çizgiler koleksiyonlarına ve sunum biçimlerine de yansımıştır. Y2K etkisi ve dans tutkusuyla hazırlanan parti görünümleri, Coperni’nin son iki dönemini özetleyen ana trendler.

Bir hayal satmadıklarını söyleseler de Meyer ve Vaillant’ın yarattığı marka, Lolita Jacobs’un başrolde olduğu bir Fransız bilimkurgu filmi gibi herhalde Paris sokaklarında. Fütüristik ayrıntılar veya ara sahneler gördüğünüzde bile hiçbir şey gösterişli veya tartışmacı değildir. Onları bilimkurguya iten nokta teknolojiye olan hevesleri, teknolojinin bizi ve modayı ileriye taşıyabileceği düşüncesidir.

TEKNO-ŞIK!

Markanın en büyük ilham kaynağı teknoloji! Medium koleksiyonların sunumundan kullanılan kumaşların tekniklerine kadar farklı alanlarda bunun desteklendiğini görebiliriz.

Yeni teknolojilerin yardımıyla malzeme üretimi her zaman Coperni için bir öncelik olmuştur. 2014 yılında ilk koleksiyonlarını sunduklarında gelecek planlarından bahsettikleri andan itibaren bunu gözlemleyebiliyorsunuz. Kendi kumaşlarını üretmek istediklerini, kumaşların su geçirmez ve ısıya dayanıklı olması gerektiğini hayal ettiklerini söylediler. Ayrıca dünyada bırakacakları iz konusunda da biraz telaşlıdırlar. Sürdürülebilir kelimesi pek konuşulmayan ikili, tedarik ettikleri her malzemenin etik olması için süreci yakından takip ediyor. Tüm koleksiyonu tek bir kumaşla tasarlama hayali devam ediyor!

Bu nedenle, başlangıçta basit bir gösteri olarak yorumladığım İlkbahar/Yaz 2023 koleksiyonunun son görünümü, moda haftalarına gereken taze kanı, teatral gösteriyi vermekle kalmadı, Coperni için de tam bir çemberin oluştuğu andı. benzetme tamamlandı.

Öncelikle şunu belirteyim: 38 numaralı görünüm olarak tanımlanan bu görünüm, moda haftaları ve sonrasında en çok aranan ve tıklanan görünümlerden biriydi. Bu küçük şov sayesinde Coperni, moda haftaları maratonunda ilk kez internette aranma/konuşma sıralamasında ilk 20’ye girdi. (Defile gecesinden sonraki sabah uyandığımda Instagram hesabım tam da bu anla doluydu.)

1999’da Alexander McQueen defilesine gidenlerin ağzından çıkan şey, süper model Shalom Harlow’un vücuduna kemerle bağlanan beyaz bir elbiseyi iki robotun Jackson Pollock’muşçasına boyaması oldu. Yirmi küsur yıl sonra, internet ve Instagram çağında, şok faktörü dediğimiz şey etkisini yitirmiş olsa da, Coperni defilesinde insan vücuduyla temas ettiğinde kumaşa dönüşen Fabrican adlı bir sihir. ve iç çamaşırı ve yüksek topuklu sandaletleri dışında tamamen çıplak olan Bella Hadid, bir anda beyaz bir elbise giydi. kaplamıştı. Balkabağı ve Pamuk Prenses hikayesinin tersten yazılmasını bir an düşününce…

Burada bir parantez açmak gerekirse… Fabrican teknolojisi ilk olarak 2000’li yılların başında İspanyol tasarımcı/bilim adamı Manel Torres sayesinde üretildi. Bunu yapabilen örnek bir makine 2013 yılında üretilmiştir ve adı Electrolom’dur. Ancak moda sahnesine girmesi veya popülerlik kazanması Coperni sayesinde oldu. Tasarımcı ikiliye Torres de Coperni defilesinde yardımcı oluyor. Torres’in bu tür işlerdeki ilk girişimi, hızlı modayı yavaşlatmak ve yorucu iş gücünü dizginlemek oldu.

Bu tekno-şov çokça paylaşılsa da elbette sadece alkışlanmadı. Düzinelerce izleyicinin önünde bir kadını çıplak bırakan tasarımcılar da McQueen özentisi olarak gereksiz veya yuvarlanan gözler dışında eleştirildi. Ve son olarak, bu şovun koleksiyondaki diğer tüm bölümleri yok ettiği konuşmanın ortasındaydı.

Peki teknoloji onlar hakkında ne söylüyor? Matematik problemlerini çözmeye gerek yok, onlar için yeni teknolojiler iPhone demek! Tüm dünyaları ve ilhamları bu küçük kutuda. Öyle ki medyum koleksiyonlarının sunumlarında bunu rahatlıkla gözlemleyebiliyorsunuz. Resort 21 koleksiyonunun tanıtımı iPhone fotoğraf galerisinde mozaik fotoğraflar şeklinde oldu. Pre-Fall 21’de, görünüm defteri Instagram hikayeleri için tasarlandı. Resort 22 fotoğraflarının düzeni iPhone’ların ana ekranındaydı. Pre-Fall 23 ise doğrudan bildirim kutumuza sızmaya çalışan fotoğraflar oldu. Kaydırmalı çantaların adı bile iPhone’ların kaydırma özelliğinden geliyor. Gördüğünüz gibi, onların dünyası gerçekten de iPhone’a bağlı.

O ÇANTA

Kopernik tasarımcılar, sıçramaları hatasız yaptıkları için moda tarihini yutmuş olmalılar. Markanın adını güçlendirmek ve geniş çevrelere ulaşmak için ilk adımda kısa sürede herkes tarafından beğenilen bir çanta yarattılar. Çantayı kaydır! Birkaç yıl içinde defalarca yeniden yorumlandılar.

Yumurta şeklindeki yapısıyla Z kuşağından milenyum kuşağına kadar tüm internetin gözdesi olarak kabul edilen bu modelin farklı boy ve renkleri bulunuyor. Bella Hadid’in büyük hayranı! Başka türlü beklemiyorduk, esasen Euphoria’nın ikinci koşusu sırasında çanta Alexa Demie’nin kolundan bize gülümsedi. Zendaya, Swipe çanta ile de günlük stilini tamamlıyor.

Geçen yıl Game of Thrones ile hayatımıza giren Maisie Williams ile birlikte bir kapsül koleksiyon hazırlamışlardı. Bu sayede Swipe çanta kitaplığına yeni boyutlar ve modeller eklenmiş olsa da aslında değerli bir fark yaratmış oldu. Coperni, genç moda evinin ilk iş birliği olmasının ötesinde, ilk kez vegan deri üzerinde çalıştı. Maisie Williams’ı yakından takip edenler, İngiliz aktrisin sürdürülebilir moda girişimleri içinde olduğunu zaten biliyor. Bu koleksiyonda Coperni ve Williams vegan bir deri alternatifi aradılar. Elma kabuğu, lif ve posanın kullanıldığı çanta kimyasallardan arındırılmıştır. Deri üretim sürecinde kullanılan elmalar da herhangi bir işleme tabi tutulmadan doğal olarak kurutuldu. Elmaların üzerine yapıştırılan etiketlerden ilham alınarak çanta için rozetler de tasarlandı. Bunları da özelleştirebilirsiniz.

Bir başka ikonik Coperni Swipe çantası da cam versiyonu. Sonbahar/Kış 2022-23 koleksiyonunun ilk kez tanıtıldığı defilede boy gösteren cam çantaların farklı versiyonları yer aldı. Gigi Hadid koluna şeffaf bir cam takarken, diğer modellerin kaydırmaz çantalarında ise renk geçişleri bulunuyordu. Çanta ayrıca kısa bir süre sonra Grammy Ödülleri’nde Doja Cat’in kolunda kırmızı halı prömiyerini yaptı. Maliyeti ve dezavantajları onu bu yıl Miu Miu mini etek kadar popüler yapmadı ama yılın en gözde aksesuarı oldu. Öte yandan aynı defilede tamamen altından yapılmış bir Swipe çanta da vardı…

Tüm bu bileşenler Coperni’yi moda dünyasının gözdesi yapıyor. Çağın ruhuna ayak uydurarak internetin hayallerini gerçeğe dönüştürüyorlar.


Yazı:Aykun Taşdoner
Fotoğraflar:Erik Faulkner, IMAXTREE.COM

ELLE Türkiye Ocak 2023 sayısından alınmıştır.

bulancakajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu